Adaptacja
Adaptacja to proces przyzwyczajania dziecka do żłobka i do pobytu w nim bez rodzica. Wiemy, że to trudny moment dla dzieci dlatego chcemy przygotować je jak najlepiej do samodzielnego przebywania w naszej placówce.
Dzień 1 i 2 W pierwszych dniach pobytu w żłobku rodzic powinien pozostać z dzieckiem w sali na około godzinę – pokazać mu zabawki, oprowadzić po żłobku i zaznajomić z nim oraz opiekunkami. Dziecko powinno się zapoznać z nowym miejscem, zabawkami, ciociami, a jednocześnie nie zmęczyć się nowym otoczeniem. Warto dziecko zostawić z pewnym niedosytem, aby chętniej przyszło następnego dnia do żłobka.
Dzień 3 Trzeciego dnia pobytu rodzic może już nie wchodzić do sali, a pozostać na terenie żłobka i pozwolić dziecku samodzielnie uczestniczyć w zabawach oraz poznawać dzieci. Dziecko będzie nabierało zaufania do otoczenia, a jednocześnie będzie miało przy sobie rodzica, do którego zawsze może wrócić.
Dzień 4 i kolejne Od tego dnia rodzic zostawia dziecko na dłużej, informując je dokładnie o czasie odbioru np. po obiedzie, po leżakowaniu, po podwieczorku. Dziecko jest wtedy spokojne i zaczyna wdrażać się w plan dnia.
W indywidualnych przypadkach możliwa i wskazana jest konsultacja z opiekunami i wydłużenie procesu adaptacji.
Drogi Rodzicu!
Adaptacja to proces trudny również dla Ciebie. Dlatego przygotowaliśmy dla kilka rad, które ułatwią początkowy okres pobytu dziecka w żłobku:
1. Przed planowanym terminem oddania malucha do żłobka, ureguluj mu rozkład dnia według rytmu żłobkowego i opowiedz o nadchodzących zmianach.
2. Mów o żłobku w taki sposób, aby budować w dziecku pozytywne emocje i skojarzenia. Opowiadaj o nowych zabawkach, innych dzieciach i ciekawych aktywnościach. Rankiem, podczas szykowania do wyjścia powiedz z uśmiechem „A teraz idziemy do żłobka, czeka Cię świetna zabawa!”.
3. Skróć moment pożegnania z dzieckiem. Przytul, pocałuj, zapewnij i wskaż kiedy przyjdziesz po dziecko, a następnie zaprowadź na salę zabaw. Przedłużanie tego momentu jest niekorzystne zarówno dla dziecka, które naprawdę będzie się doskonale bawiło w żłobku, jak i dla rodzica, który musi iść do pracy zostawiając płaczące dziecko w placówce.
4. Przyczyną rozpaczy dziecka podczas rozstania nie musi być sama placówka, lecz konieczność rozstania z osobą, która do tej pory zawsze była z dzieckiem. Jeżeli widzisz, że dziecko źle reaguje na rozstania, zaangażuj partnera, ciocię, babcię, żeby to spróbowali odprowadzić dziecko.
5. Gdy dziecko weszło już na salę i pożegnało się z rodzicem, nie zaglądaj ponownie na salę. To powoduje rozdrażnienie i podtrzymanie emocji żalu i rozpaczy u dziecka.
6. W pierwszych tygodniach pozwól dziecku zabrać ze sobą ulubioną zabawkę lub kocyk, która zapewni mu poczucie bezpieczeństwa. Po przyzwyczajeniu dziecka do żłobka, zabawkę najlepiej ograniczyć np. pozostawiając w szatni na półce.
7. Przyprowadzając dziecko do żłobka, przekaż opiekunkom informacje, które mogą mieć wpływ na pobyt malucha w żłobku. Należy wspomnieć o tym, że się dziecko się nie wyspało, jest nerwowe lub że pojawił się katar.
8. Po powrocie ze żłobka do domu rodzic zadbaj o to, aby dziecko znalazło się w centrum uwagi i mogło rozładować oraz przepracować stresy i emocje w ulubionej zabawie.
9. Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w żłobku są dobre i staraj się przestrzegać ich w domu. Jeśli Dziecko myje w żłobku ząbki po posiłku, samo je lub siada na nocnik- róbcie tak też w domu. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak egzekwowania zasad i wymogów może sprawić, że maluch odczuje chaos i brak poczucia stabilizacji.
10. Współpracuj z personelem żłobka i zaufaj mu. Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do opiekunek, wymieniaj doświadczenia i rady. Taki kontakt sprawi, że obie strony będą zaznajomione z zachowaniem dziecka. Pamiętaj, że opiekunom tak samo jak rodzicom, zależy na dobru Twojego dziecka, a w naszym żłobku dostępny jest monitoring, do którego dostęp w wyjątkowych sytuacjach mogą mieć rodzice.